Na SUPie po kanałach Kopenhagi
-
Dania, Plac Sørena Kierkegaarda, Kopenhaga
- 5 km
- 300m
Zainspiruj się podróżą trójki przyjaciół na czteroosobowym SUP-ie – dragonboardzie. Przeczytaj o ich wyprawie latem 2020 roku.
Jak przebiegła 20-godzinna podróż trzech przyjaciół na SUP-ie? To była wycieczka na skraj strefy komfortu. Po odwołaniu – z powodu pandemii COVID-19 – wrześniowego wyścigu regionalnego Pucharu Czech „Labská 20”, który miał być przygotowany przez klub NorthSUP w Ústí nad Labem, panowie z zespołu organizacyjnego uzali, że jednak coś chcą i muszą zrobić zamiast. Tak narodził się pomysł, by w trójkę wyruszyć na smoczej łodzi na 20-godzinną wyprawę non stop wzdłuż Łaby w kierunku Niemiec.
Chłopaki z North SUP przed podróżą. Od lewej: Michał, Vincent, Frank
Chcieliśmy podziękować wszystkim sponsorom i osobom, które uczestniczyły w przygotowaniu regat, Czeskiej Federacji SURF oraz SUP i Snowboardel za wypożyczenie deski. Ale nie mieliśmy pojęcia, w co się pakujemy.
mówi Radek Vincent Vylet’al, główny organizator
Mieliśmy tylko tydzień na przygotowanie wyprawy. Ale dzięki doświadczeniu Richarda Wiesnera, który brał udział w jednym z najbardziej ekstremalnych wyścigów SUP 11CITY Tour 220 km non-stop, zdobyliśmy cenne informacje o tym, jak profesjonalni sportowcy przygotowują się do tak wymagającego wyścigu. Popłynęliśmy jako trzyosobowa grupa na jednej desce Dragonboard (AQUAMARINA Airship Race 22’x34”). Na lądzie wspierała nas Mara, bez której byłoby o wiele trudniej… Dziękujemy Mara!
Zabraliśmy ze sobą głównie dobry humor. Do tego batony energetyczne, wodę, napoje energetyczne, a dzięki wsparciu, na każdym postoju mieliśmy zapewniony ciepły posiłek. W sumie były trzy.
Odzież podzieliliśmy na dzienną i nocną. W ciągu dnia radziliśmy sobie dzięki lycrze i bieliznie termicznej. W nocy było gorzej, wiedzieliśmy, że będzie zimno. Każdy miał co najmniej cztery warstwy bielizny. Idąc za przykładem Richarda, wybraliśmy ciepłe skarpety. Mieliśmy też kamizelki ratunkowe.
Rzeczy trzymaliśmy w wodoszczelnych workach i gumkami przymocowaliśmy je do deski.
Przyznaję, że to było trudniejsze niż mogliśmy sobie wyobrazić. Nie trenowaliśmy do tak długiej trasy, ale wiedzieliśmy, że jeśli głowa wytrzyma, to ciało też. Mamy regularne sesje treningowe, ale pomysł pojawił się tak szybko, że nie mieliśmy szansy przygotować się fizycznie do tak długiej podróży.
Omówiliśmy przebieg naszej podróży z kapitanem statku towarowego, który bardzo dobrze zna trasę do Hamburga. W nocy spotkaliśmy dwie mniejsze jednostki, a rano jeden statek towarowy, od którego trzymaliśmy się w bezpiecznej odległości.
Podróż rozpoczęliśmy pod śluzami zamku Střekov z uśmiechem na ustach.
Po 37 kilometrach mieliśmy pierwszy postój na przekąskę. Po zapadnięciu zmroku włączyliśmy światła i ubraliśmy się. Ku naszemu zdumieniu, zmęczenie jeszcze nie dało o sobie znać i utrzymywaliśmy stałe tempo około 8 km/h.
Na kolejnym etapie naszej podróży, między Hřensko a Pirną w Niemczech, wiele się zmieniło. Wiatr się wzmógł, a przed nami było jeszcze 18 km do kolejnego przystanku w Pirnie.
Zmęczenie stopniowo dawało się wszystkim we znaki, ale płynięcie w trójkę daje więcej siły. To było naprawdę trudne, gdy wiał wiatr i widzieliśmy migające światło od Mara. W czasie przerwy założyliśmy kolejną warstwę ubrań. Wyruszyliśmy w głęboką noc w kierunku Drezna, które leży 22 km od Pirny. W tamtym momencie mieliśmy za sobą około 12 godzin na wodzie.
Potem, gdy nadeszła mgła, nasze tempo spadło. Na szczęście, gdy wpłynęliśmy do Drezna, mgła się rozwiała i zobaczyliśmy piękno Drezna z perspektywy wody. Rano nadeszła mgła, ale wschodzące słońce dodało nam sił i kontynuowaliśmy w trybie „nie myśl i wiosłuj” z ostatnią przerwą.
Minęło 20 godzin i nasza wyprawa skończyła się w Miśni. W sumie przepłynęliśmy 121 km. Żaden z nas nigdy nie doświadczył czegoś takiego, ale było warto!
Dla mnie najtrudniejsze było połączenie mgły, wiatru, płynącej wody i boi. Woda płynęła w jednym kierunku, a mgła w zupełnie innym – z wiatrem. Z mgły utworzyły się trąby powietrzne, które zniknęły po około dwóch metrach. W połączeniu ze zmęczeniem i brakiem snu czasami zastanawiałem się, czy w ogóle stoję na. A oglądanie boi było naprawdę interesujące. Poza tym obserwowanie boi było naprawdę interesujące. A akompaniament muzyczny zapewniał Michał śpiewający we wszystkich gatunkach!
To, co zapamiętam na długo, to poranek około 5 rano, kiedy musiałem przezwyciężyć zmęczenie i wyczerpanie, nie mówiąc już o statycznej pozycji, w której przebywamy przez całą podróż. Do przodu pchało mnie uczucie wczesnego wschodu słońca i świadomość pokory wobec samego siebie (a nie jestem fanem długich dystansów…).
Moje najpotężniejsze doświadczenie było prawdopodobnie o północy, kiedy płynęliśmy przez okolicę niezanieczyszczoną sztucznym światłem i zobaczyłem drogę mleczną w sposób, jakiego nigdy nie widziałem. Wyprawa była dla mnie wspaniałym doświadczeniem i sprawdzeniem, jak sobie radzę fizycznie, a zwłaszcza psychicznie. Podczas tej podróży doświadczyłem wewnętrznego niepokoju, nakłaniając głowę, by się nie poddawać i płynąć dalej. W końcu można to przezwyciężyć, a podróż to już inna historia.
Planujemy kolejną wyprawę jeszcze w tym roku, wciąż wybieramy rzekę, ale wygląda na to, że będzie to Wełtawa. Możesz śledzić nas na naszej stronie North SUP na Facebooku.