
Jak naprawić dmuchaną łódź?
Spływamy rzeką i nagle słyszymy pssssss… Jeśli będziemy często pływać, to niemal na pewno przynajmniej raz w życiu będziemy musieli zmierzyć się z tą nieprzyjemną sytuacją. Ale zapewniamy, że rozwiązanie jest prostsze niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Przedstawiamy instrukcje krok po kroku, jak naprawić ponton lub nadmuchiwany kajak.
Lista rzeczy do naprawy łodzi
płyn do mycia naczyń lub mydło
papier ścierny
alkohol
łatka
klej
kamień

Jak załatać dziurę w łodzi
Jeśli nie planujemy zakupu nowego kajaka pneumatycznego, lub nie mamy możliwości wypożyczenia drugiego, naprawa we własnym zakresie nas nie ominie. Bazując na naszym doświadczeniu, możemy udzielić kilku cennych rad, które pomogą Ci poradzić sobie z tą sytuacją najlepiej, jak to możliwe. Nie musisz wiedzieć zbyt wiele, procedura jest dość prosta.
Znajdź nieszczelność w poszyciu łodzi
Pierwszym krokiem do skutecznej naprawy jest ustalenie, skąd ucieka powietrze z kajaka. Wystarczy mieć przy sobie odpowiednie narzędzia, a rozwiązanie problemu stanie się o wiele łatwiejsze. Wszystko, czego potrzebujesz, to gąbka i pieniący środek czyszczący, np. mydło lub płyn do mycia. Potrzyj powierzchnię kajaka wodą z mydłem – w miejscu, w którym tworzy się piana, na pewno będzie uciekać powietrze. Zaczynamy od szorowania przedniej części kajaka i przechodzimy do boków. Są to miejsca, w których prawdopodobieństwo wycieku jest największe. Większe nieszczelności można wykryć dzięki wydostającym się pęcherzykom powietrza, nawet pod wodą.
- WSKAZÓWKA: Dokładnie zaznacz miejsce wycieku, np. za pomocą markera permanentnego.
- WSKAZÓWKA: Jeśli chcemy mieć czyste sumienie w stosunku do natury, możemy używać naturalnego mydła.

Jak załatać dziurę w łodzi
Zablokujemy wyciek powietrza przyklejając łatkę. A teraz przechodzimy do samej naprawy. Oto lista potrzebnych rzeczy:
- kawałek papieru ściernego,
- ściereczka,
- Klej do PCV,
- Łatka z PVC
- i najlepiej odrobina benzyny technicznej do odtłuszczania.
Spuść powietrze z komory, którą będziesz naprawiać. Połóż naprawianą część kajaka na płaskiej powierzchni. Musisz dokładnie odtłuść uszkodzony kawałek poszycia i zmatowić go papierem ściernym. Usunięcie brudu i zmatowienie powierzchni gwarantuje lepszy efekt wiązania kleju. Jeśli nie mamy niczego do odtłuszczenia użyjmy więcej papieru ściernego. Następnie wycinamy łatkę o odpowiedniej wielkości, tj. od pęknięcia ok. 1,5 cm do krawędzi łatki. Łatkę należy przyciąć tak, aby miała okrągły kształt, ponieważ ostre rogi mają tendencję do odklejania się. Nanieś bardzo cienką warstwę kleju na uszkodzony obszar oraz łatkę i pozostaw do wyschnięcia na chwilę. Następnie naklej łatkę i mocno dociśnij. Najlepiej byłoby obciążyć ją ciężarkami. Siła nacisku ma duże znaczenie i decyduje o jakości naprawianego połączenia. W zależności o zastosowanego kleju, maksymalna wytrzymałość połączenia występuje zazwyczaj w ciągu 24 godzin, jednak w nagłych wypadkach można wyruszyć tak naprawionym kajakiem po krótkim czasie. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku łatka służy jedynie „na dojazd”.

- WSKAZÓWKA: Kleje na bazie poliuretanu są najskuteczniejsze w uszczelnianiu przecieków, np. Aquaseal
- WSKAZÓWKA: Nie marnuj brandy i innych wysokiej jakości alkoholi na czyszczenie. Zostaw je, aby uczcić pomyślne zakończenie naprawy.
Jak najskuteczniej przeprowadzić naprawę łodzi – w cieple i spokoju swojego domu
Gdy jest słonecznie i ciepło, możemy docisnąć łatkę gorącym kamykiem. Podgrzanie połączenia przyspieszy jego wytrzymałość. Chociaż naprawę wykonaliśmy w terenie najlepiej jak mogliśmy, to jednak dobrze jest wykonać ją ponownie po powrocie z wyprawy, mając już niezbędny sprzęt.
Przebiliście się? Już wiecie, co robić
Naprawa kajaka nie jest skomplikowana i stanowi podstawową umiejętnością każdego wioślarza. Jeśli zdarzy się nam „przebić” kajak, nie musimy obawiać się próby jego naprawy. Szkoda byłoby zakończyć wyprawę przedwcześnie z powodu jednej małej dziury.
- Znajdź dziurę za pomocą płynu do mycia naczyń lub mydła albo bąbelków pod wodą
- Oczyścić, odtłuść i przeszlifuj miejsce nieszczelności.
- Wytnij okrągły kształt
- Nanieść klej na około 1,5 cm wokół pęknięcia
- Można go przykleić i obciążyć np. ciepłym kamieniem.
- Poczekaj około godziny i dotrzyj do celu.
- W domu ponownie napraw pęknięcie i pozostaw klej do wyschnięcia na 24 godziny.
Podstawowy zestaw naprawczy jest częścią wyposażenia każdej deski SUP lub łodzi. Zawiera klej, łatki PVC oraz czarny klucz do dokręcania. Czarny klucz jest prawdopodobnie najczęściej używanym przedmiotem, gdy słyszysz syczenie lub widzisz bąbelki wokół zaworu powietrznego. To nie jest dziura, lecz nici ściegu drop stitch, które dostały się do mechanizmu zaworu w procesie produkcji. Wystarczy skręcić, a włókna się wyprostują.