
Jak napompować kajak lub kanu?
W większości przypadków kajaków i kanadyjek nie pompuje się do wysokiego ciśnienia – jest ono wymagane jedynie w przypadku konstrukcji typu drop-stitch. W większości przypadków wraz z łodzią otrzymamy również ręczną pompkę. Dostępna są także pompki nożne. Możesz również kupić pompkę elektryczną, która oszczędzi Ci dużo wysiłku przy pompowaniu. Na końcu artykułu znajdziesz filmy instruktażowe pokazujące jak napompować i spuścić powietrze z różnych modeli łodzi znakomitej marki Aqua Marina. Ważne: na każdym sprzęcie jest napisane, do jakiego ciśnienia należy go napompować.
Zanim zaczniesz pompować łódź, musisz upewnić się, że jest ona odpowiednio przygotowana. Jeśli nadmuchiwana podłoga jest oddzielona od kadłuba łodzi, należy ją odpowiednio ustawić przed napompowaniem całej konstrukcji. Sposób montażu łodzi, procedurę nadmuchiwania jej poszczególnych części oraz zalecane ciśnienie można znaleźć w dołączonej instrukcji obsługi, której zawsze należy przestrzegać. Pomoże to uzyskać prawidłowy kształt łodzi i wydłuży jej żywotność.
Należy przestrzegać maksymalnego zalecanego ciśnienia pompowania. Pamiętaj, że dla różnych części łodzi może być wymagane różne, inne ciśnienie.

Rodzaje pompek do pompowania łodzi
Do wyboru są trzy rodzaje pompek do nadmuchiwanych kajaków. Niektóre z nich są takie same jak pompki do nadmuchiwanych SUP-ów.
Pompka ręczna
Pompki ręczne dzielą się na pompki pojedynczego, podwójnego i potrójnego działania. Ręczne pompki do nadmuchiwanych łodzi są takie same jak te używane do SUP-ów. Jeśli końcówka węża nie trzyma się w zaworze, spróbuj zmienić typ końcówki węża.
- Podstawowe pompki pracują w trybie pojedycznego działania. Są to urządzenia z jednym cylindrem i tłokiem, które pompują powietrze tylko wtedy, gdy tłok porusza się w dół.
- Pompki podwójnego działania są nieco bardziej wyrafinowane. Pozwalają na nadmuchiwanie łodzi podczas ruchu tłoka w obu kierunkach. Jest to szczególnie przydatne podczas przedmuchiwania zbiornika. Jest to idealna opcja w rozsądnej cenie w przypadku pompowania komór niskociśnieniowych. W przypadku zbiorników wysokociśnieniowych, po napompowaniu odpowiedniej objętości przełączamy pompkę w tryb jednostronnego działania i zwiększamy ciśnienie w komorze do żądanej wartości.
- Najbardziej zaawansowane są pompki potrójnego działania, która posiadają dwa cylindry i dzięki temu szybciej napełniają komory łodzi powietrzem. Pompowanie w tym przypadku jest bardzo proste i nie wymaga wiele energii, aby osiągnąć wyższe ciśnienie.

Pompka nożna
Pompki nożne wykorzystujemy tylko do łodzi, które nie muszą mieć wysokiego ciśnienia w komorach. Zaletą w tym przypadku, jest pompowanie za pomocą stóp, a tym samym oszczędzanie siły rąk do późniejszego wiosłowania.

Pompka elektryczna
Wspomnieliśmy powyżej, że pompki ręczne mogą być wystarczające, ale i tak napompowanie łodzi będzie nas kosztować trochę energii. W upalne lato będzie to jeszcze bardziej odczuwalne. Pompki elektryczne pomogą nam zaoszczędzić trochę sił. Wąż podłączamy w taki sam sposób, jak w przypadku ręcznych urządzeń; ustawiamy żądane ciśnienie na wyświetlaczu, włączamy pompę i po prostu czekamy. Gdy pompka osiągnie ustawione ciśnienie, automatycznie się wyłączy.
Większość pompek elektrycznych jest zasilana napięciem 12 V z gniazdka samochodowego, ale możesz też kupić do nich zewnętrzną baterię. Niektóre urządzenia mają nawet wbudowany akumulator. Parametry, które wyróżniają każdą pompkę, to maksymalne ciśnienie, do którego mogą napompować komorę łodzi, czas potrzebny do osiągnięcia ustawionego ciśnienia oraz obecność wyświetlacza pokazującego aktualne ciśnienie. Jeśli nie masz nic przeciwko dłuższemu oczekiwaniu, podstawowe warianty pompek elektrycznych są wystarczające do napompowania łodzi, ponieważ większość nie wymaga nadmuchiwania do wysokiego ciśnienia.

- WSKAZÓWKA: Pompkę elektryczną należy zawsze dobierać na podstawie maksymalnego ciśnienia w zbiorniku przy zaworze.
Procedura pompowania łodzi
Jak napompować kajak lub kanu
- Rozpakowaną i przygotowaną łódź należy pompować na płaskiej powierzchni.
- Wybierz odpowiednią końcówkę węża do pompowania, biorąc pod uwagę zawory łodzi (zwykłe, wysokociśnieniowe).
- W przypadku zaworów wysokociśnieniowych należy upewnić się, że jest on ustawiony w górnej pozycji, do nadmuchiwania. W przeciwnym razie wąż do pompowania spuści powietrze z komory po jego zwolnieniu. Jeśli zawór bezpieczeństwa znajduje się w dolnej pozycji, wciśnij go i przekręć. Zawór powróci do pozycji nadmuchiwania.
- Podłącz wąż i rozpocznij pompowanie do żądanego ciśnienia. Uwaga! W przypadku pomp elektrycznych należy wstępnie ustawić pompę na żądane ciśnienie maksymalne.
- Po zakończeniu pompowania odczep wąż i zamknij zawór za pomocą nasadki. Nie zapomnij napompować wszystkich komór kadłuba.
Jak prawidłowo spuścić powietrze z łodzi ją spakować?
- Podczas spuszczania powietrza z łodzi postępuj w kolejności odwrotnej do tej, w jakiej ją pompowałeś.
- Przed spuszczeniem powietrza z łodzi należy ją odpowiednio wysuszyć. Jeśli masz czas, pozwól jej wyschnąć na słońcu. Ewentualnie wytrzyj kadłub suchym ręcznikiem.
- Zdemontuj wszystkie zdejmowane części: fotel kajakowy, płetwy i wzmocnienie przedniego żagla (jeśli takie jest).
- Odkręć i ściśnij wszystkie zawory; pozostaw je w pozycji otwartej.
- Rozpocznij składanie i pakowanie wyciskając przy okazji pozostałe powietrze.
- Owinąć złożoną i opróżnioną łódź pasami i umieścić w torbie transportowej.
- Złóż wiosło, siedzisko i pozostałe części łodzi do torby transportowej.
- Jeśli nie udało ci się wysuszyć łodzi, będziesz musiał zrobić to po powrocie do domu.